RPG

Czym jest RPG?

Gra fabularna (z angielskiego role playing game,w skrócie RPG) – to gra towarzyska oparta na wspólnym tworzeniu opowieści, w której gracze wcielają się w stworzone postaci i opowiadają ich losy. Cała rozgrywka toczy się zazwyczaj w świecie stworzonym specjalnie na jej potrzeby. Gracze (jeden lub kilku) wcielają się w bohaterów opowieści, w postacie pierwszoplanowe, zaś Mistrz Gry  odpowiada za świat przedstawiony i postaci drugoplanowe oraz dba o przebieg rozgrywki zgodny z wybraną przez grupę mechaniką zabawy. Mistrz Gry nie jest jednak przeciwnikiem reszty uczestników, jak to bywa w innych grach, a Graczem, który pełni odmienną od reszty funkcję.

Gry fabularne w kreatywny sposób łączą elementy gier planszowych, bitewnych, komputerowych, teatru oraz tradycji ustnego przekazywania opowieści, będąc rozrywką kreatywną, rozwijającą i przede wszystkim wspaniałą.

„Apokalipsa według niezbyt świętego Jaqa” – MG: Jakub „ Jaq” Węgrzynowicz

System RPG: Apocalypse World I ed
Dla: 5 graczy; czas trwania: 3h
Sobota, 12:00

Czytaj opis

„Sesja RPG na systemie Świata Apokalipsy z myślą przewodnią związaną z opowieściami starego pijaka. Retrospekcje, dziwne szczury i dużo rdzy oraz amunicji – zapewnione.”

Zgłoszenia: cytadela.rpg@gmail.com

„Kompleks 43LL” – MG: Jakub „Liskowic” Rutkowski

System RPG: Afterglow RPG
Dla: 2-5 graczy; czas trwania: 5h i więcej
Sobota, 20:00

Czytaj opis

„O kompleksie 43LL krążyły legendy…  Jedni powiadali, że znajduje się tam nieskończony zapas wody pitnej. Inni mówili o lekach. Są tacy, którzy wierzą, że znajduje się tam broń o niesłychanej potędze.
Nikt nie ma pewności…Z Kompleksu nikt nie wrócił żywy. Czy wam się uda?
Weszliście tam pod przymusem? z woli przygody?…w pogoni za bogactwem? Jakie ma to znaczenie, kiedy wrota podziemnego kompleksu zawarły się za wami?
*znajomość systemu nie jest wymagana aby zagrać. Z chęcią wprowadzę nowych graczy w świat fascynującej gry Afterglow RPG*.”

Zgłoszenia: cytadela.rpg@gmail.com

„On tu gdzieś jest….” – Jakub „Liskowic” Rutkowski

System RPG: Afterglow RPG
Dla: 2-4 graczy; czas trwania: 4h i więcej
Sobota, 12:00

Czytaj opis

W ucieczce przed Burzą Pyłu wyruszacie do ruin jednego z wielu miast, które tętniły życiem przed Wybuchem. Teraz jest ono opustoszałe i ciche. Wiatr świszcze między powybijanymi oknami. Kable zwisają z porozbijanych neonów od 30 lat nieczynnych barów. Lecz nie jesteście tu sami….

Zgłoszenia: cytadela.rpg@gmail.com

„Czerwone łuny” – MG: Michał „Akwus” Cyrkunowicz

System RPG: Cyberpunk
Dla: 4 graczy; czas trwania: 3h
Niedziela, 10:00

Czytaj opis

Sesja dobrego, starego Cyberpunka ;)

Zgłoszenia: cytadela.rpg@gmail.com

„Biedo RPGi, ale z rozmachem” – MG: Jan „Dżuls” Walendzik

System RPG: Brak (improwizacje / independet RPG)
Dla: max 6 osób; czas trwania: 5h i więcej
Niedziela, 10:00

Czytaj opis

Grasz w gry fabularne? A może dopiero zaczynasz i chcesz się przekonać, czy można zagrać sesje RPG w niestandardowy i nieszablonowy sposób? Możesz tworzyć historie, świat, realia, przebieg wydarzeń razem z innymi graczami bez konkretnego mistrza gry i jego pomysłu na fabułę. Tutaj każdy jest jednocześnie swego rodzaju mistrzem gry, jak i graczem. Przyjdź i się przekonaj. Więcej informacji na miejscu.”

Zgłoszenia: cytadela.rpg@gmail.com

„Początek historii znajdziesz u jej końca” – MG: Karol „Janosik” Sosnówka

„Horyzonty Olsztyn”
System RPG: Mag: Przebudzenie – Nowy Świat Mroku
Dla: 3-4 graczy; czas trwania: 4h
Sobota, 11:00

Czytaj opis

„Za każdym razem, gdy otwierasz oczy, budząc się ze snu, towarzyszy Ci dawne wspomnienie z dzieciństwa, gdy TO się stało. Gdy Ty i inni Przebudziliście się. Ale to było tak dawno temu. Nie wiesz gdzie i dlaczego. Nie pamiętasz, kto lub co, sprawiło, że stałeś się tym, kim jesteś. A przez te wszystkie lata, które minęły od tamtego czasu, dręczyły Cię koszmary i pytania pozostające bez odpowiedzi. Ale może inni je uzyskali i odkryli tajemnicę…Warto by to sprawdzić.
Gdy uczyłeś się swej mocy, zadawałeś wiele pytań innym Przebudzonym. Liczyłeś na to, że może oni pomogą Ci odkryć, co się z Tobą stało. Nic z tego. Wszyscy wymijająco unikali odpowiedzi na stawiane przez Ciebie pytania, jakby wiedzieli, ale bali się wyznać prawdę. Pytanie tylko…dlaczego?
Powinieneś odszukać Twoich dawnych towarzyszy z czasów, gdy spotkaliście się po raz pierwszy. Tak, powinieneś to zrobić jak najszybciej, bo czas ucieka…A początek Twojej nowej podróży w przeszłość może przynieść nieoczekiwane skutki…”

Wymagania Mistrza Gry: kości k10 przyniesione przez graczy – mile widziane; karty postaci będą przygotowane.

Zgłoszenia: cytadela.rpg@gmail.com

 

„Wieje grozą, ale z rubasznym uśmieszkiem w kąciku ust” – MG: Jan „Dżuls” Walendzik

System RPG: Oparty na Call Of Cthulhu
Dla: 4 graczy; czas trwania: 5h i więcej
Piątek, 20:00

Czytaj opis

Anglia

Rok około 1920

Małe miasteczko nad brzegiem morza. Mrok i zapach jodu unoszą się w powietrzu. A Wy tylko beztrosko poszukujecie znajomego waszego wykładowcy. Ach studenci… Czego się nie robi dla zdania roku, co? Ale w sumie pomoc starszemu panu przy organizacji wystawy w muzeum nie wydaje się być niczym problematycznym, a tym bardziej zahaczającym o niebezpieczeństwa i ryzyko utraty życia, a w najlepszym wypadku, zdrowego rozsądku. No chyba, że nie pomagasz bezpośrednio starszemu panu i nie bezpośrednio w muzeum, tylko wiele kilometrów dalej, w małym, brudnym portowym miasteczku, szukając jakiegoś Billa, który to podobno ma dla ciebie ważną paczkę do przekazania.

Ale semestr sam się nie zaliczy, nieprawdaż? 😉 😉 😉 😉 😉 ;)

Zgłoszenia: cytadela.rpg@gmail.com

 

„Pięć elementów” MG: Hubert „Jankoś” Jankowski

System RPG: Earthdawn I edycja
Dla: 5 graczy; czas trwania: 4h 30 min
Piątek, 20:00

Czytaj opis

Czy z pozoru banalne zadanie może przerodzić się w pułapkę bez wyjścia ? Jak uwolnić mieszkańców wioski ,a przy okazji siebie samych ? Czy na pewno powinno się ich uwalniać ? Gdzie znajduje się tajemnicze „pięć elementów”? Na te i wiele innych pytań będą musieli znaleźć odpowiedź bohaterowie tej sesji. Dla własnego dobra powinni zrobić to do najbliższej burzy…

Zgłoszenia: cytadela.rpg@gmail.com

 

„Starzy przyjaciele” MG: Michał „Najmniejszy” Smycz

System RPG: Mass Effect, mechanika uniwersalna Maczeta
Dla: 5 graczy; czas trwania: 5h i więcej
Sobota, 20:00

Czytaj opis

Smród, brud i ubóstwo. W co bardziej cywilizowanych częściach galaktyki to określenia pogardliwe, ale dla was to smutna codzienność. Tak już się żyje na Omedze, a nawet mogło być gorzej – wszyscy macie przynajmniej bogatszego przyjaciela, dzięki któremu czasem macie okazje skosztować godnego życia. Jest nim szarorynkowy handlarz, batarianin Natto Ket’Hab. Tylko dzięki niemu zdobywacie czasem zatrudnienie pozwalające wam zobaczyć więcej świata. Po raz pierwszy jednak nie zatrudnił was, a poprosił o przysługę – i to z jaką nagrodą! Leci na Illium, planetę znaną wam dotychczas tylko z pocztówek, i chce zabrać was ze sobą. Tylko czemu bierze ze sobą jescze prawie tuzin najemników?

Zgłoszenia: cytadela.rpg@gmail.com

 

„Gallipoli” MG: Michał „Najmniejszy” Smycz

System RPG: Setting historyczny, mechanika minimalistyczna
Dla: 6 graczy; czas trwania: 4h
Sobota, 15:00

Czytaj opis

Rok 1915. Wojna nie jest wcale taka światowa – w Australii życie toczy się spokojnie i bezpiecznie. A mimo to setki młodych, silnych mężczyzn wstępują do wojska i ruszają przez morze na półwysep Gallipoli, gdzie toczą heroiczny bój z siłami Imperium Osmańskiego. Was jednak to wszystko nie dotyczy i nie obchodzi. Chcecie tylko wrócić do normalnego życia. I kto wie, czy przez to to nie wy zmienicie losy świata…

Zgłoszenia: cytadela.rpg@gmail.com

 

„Długie cienie w Antananarywie” MG: Łukasz Sas Sasuła

System RPG: Zew Cthulhu
Dla: 3-4 graczy; czas trwania: 3-4h
Sobota, 11:00

Czytaj opis

Madagaskar to piękna ziemia, jednak odkąd polscy kolonizatorzy zatknęli w niej okute drzewce swoich sztandarów, coś jest z nią nie tak. Współpraca pomiędzy rządami Francji i Rzeczypospolitej nie układa się zbyt dobrze, a tubylcy coraz częściej opuszczają miasta pełne białych przybyszy. Do Antananarywy przybywa delegacja lwowskiego uniwersytetu im. Jana Kazimierza, a cienie stojących w stróżówkach strzelców podhalańskich stają się coraz dłuższe…

Zgłoszenia: cytadela.rpg@gmail.com

 

„Ghotic horror show” MG: Ewa Kapadocja Lasota

System RPG: oWoD
Dla: 4-5 graczy; czas trwania: 3-4h
Sobota, 15:00

Czytaj opis

Lata 80. XX wieku, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej. D&D grane jest coraz częściej w studenckich kampusach. Liczne bractwa zrzeszają coraz więcej młodych ludzi,  których pragnieniem jest bycie jak najbardziej oryginalnym. I wy, członkowie jednego ze stowarzyszeń, którzy postanowili spróbować swoich sił w tym całym RPG…

Sesja nie zakłada w najmniejszym stopniu znania systemu. Zapraszam:)

Zgłoszenia: cytadela.rpg@gmail.com

 

„Nie twój zasrany interes!” MG: Ewa Kapadocja Lasota

System RPG: Neuroshima
Dla: 4-5 graczy; czas trwania: 3-4 h
Sobota, 11:00

Czytaj opis

Zadanie jakie jest, każdy widzi. Za gamble dostaniesz broń, z bronią więcej gambli, a to już prosta droga do zakupu leków… Których jest już coraz mniej. Wycieczki przez pustynie nigdy nie były bezpieczne, a teraz to już istne piekło. Tutaj na każde pytanie otrzymasz odpowiedź: nie twój zasrany interes…

Sesja nie wymaga wybitnej znajomości świata, ot, wystarczy czuć i lubić postapo

Zgłoszenia: cytadela.rpg@gmail.com

 

„Kwestia Obowiązku” MG:  Miłosz „Bażant” Mlonek

System RPG: Autorski Dark Fantasy
Dla: 3-6 graczy; czas trwania: 5h i więcej
Niedziela, 10:00

Czytaj opis

Brylant był porażką i to w wielu kategoriach. Złamany kontrakt, rozbicie kompanii i ucieczka z rodzimej Rodezji. Ostatnie tygodnie na uchodźctwie jednak dowiodły prawdziwości stwierdzenia „z deszczu pod rynnę”; wszak nie byle kto trafia na żołd samego Carewicza jako część jego osobistej oprycznicy. Pzynajmniej Popielata Kompania dalej dycha! Ale co to za życie? Sprzedajemy krew niemal za darmo władcom, politykom i magnaterii, że nawet podcieramy się naszym świętym kredo. Kapitan od lat nie patrzy z kim robimy układy – jeszcze trochę i najmie nas sam Popiół. Może w gruncie rzeczy nie byłaby to taka zła fucha? W końcu co za różnica gdy pracujemy dla Boga Końca, Wroga Ludzi, Pogorzeliska czy Przenajświętszego Starowiernego Cara Wasylewicza skoro oboje każą nam palić, bić, łamać i ciąć w imieniu wiary i władzy, która tylko napędza tę machinę pożogi.

Eh, Gwynograd – pada tu od miesięcy – miejscowi nazywają to „rasputicą” czyli czasem roztopów. Chyba od tutejszego powietrza łapię taki obrzydliwy nastrój. Czas kończyć na dzisiaj, może dostaniemy w końcu jakieś zadanie?
– Nędznik, dwudziesty czwarty kronikarz Rodezyjskiej Kompanii Popiołu

Zgłoszenia: cytadela.rpg@gmail.com

„Ciężka Noc” MG: Michał Selke

System RPG: Void Dancers
Dla: 3-4 graczy; czas trwania: 4-5h
Sobota, 16:00

Czytaj opis

Sobotni wieczór, czas na drinka, spotkanie z grupką znajomych, odpoczynek od codzienności w korporacji.
Bawimy się dobrze, ktoś w tle wyciąga torebkę z białym, ktoś inny nóż. Chwilę potem słychać pierwszy wystrzał. Zwijamy się! Czy może być jeszcze gorzej?

Zapisy na sesję po prelekcji „Prezentacja Void Dancers”

„Koszmary Naszej Przeszłości” MG: Miłosz „Bażant” Mlonek

System RPG: Autorski Dark Fantasy
Dla: 3-5 graczy; czas trwania: 5h i więcej
Sobota, 20:00

Czytaj opis

Großnau… pamięć boli. Jednak to właśnie ten ból przypomina o istnieniu innych ludzi, którzy wyrządzili światu jakąś krzywdę. Czujesz wyrzuty sumienia; nie pamiętasz swoich czynów i działań z przeszłości, ale wiesz, że jesteś składową cierpień tego świata. W całym życiu, które minęło jak machnięcie ręką czujesz tylko odpowiedzialność i przywiązanie do czegoś co dawno uciekło z Twojego umysłu – Großnau.

Zgłoszenia: cytadela.rpg@gmail.com

„Zakon Niewypowiedzianych Prawd” MG: Bartłomiej Zahlu Zalewski, Dawid Free Gąsiorowski

System RPG: storytelling w świecie Warhammera 40000
Dla: 4-5 graczy; czas trwania: 4 h
Sobota, 15:00

Czytaj opis

Skraj układu, święte miejsce. Gorliwi pielgrzymi pokornie chylą swe głowy przed blaskiem błogosławionej relikwii. Cóż mogłoby pójść nie tak w miejscu gdzie cisi ustami, a gorący modlitwą mnisi stoją na straży świętego skarbu udostępnionego wiernym, by wzmacniać ich wiarę. Mówi się, iż nawet Inkwizytorzy udają się w zaułki, aby w ciszy nieść swe modlitwy w tym miejscu. Cóż mogłoby pójść nie Tak?

Zgłoszenia: cytadela.rpg@gmail.com

Prelekcje

„Prezentacja Afterglow RPG”

Jakub „Liskowic” Rutkowski

Czytaj opis

Afterglow RPG to opowieść o świecie zniszczonym przez apokalipsę. Nie jest to jednak zwykły świat. Wyobraźcie sobie uniwersum fantasy pełne smoków, rycerzy, elfów, krasnoludów i magów. Wyobraźcie sobie też jak świat ten przeobraża się wraz z upływem czasu, mijają kolejne stulecia i epoki. Renesans, Oświecenie, Wielka Rewolucja Przemysłowa zapoczątkowana w krasnoludzkich miastach. Zamiast smoków, które wyginęły, przestworza zaczęły przemierzać aeroplany, następnie zastąpione potężnymi, metalowymi samolotami pasażerskimi. Magia niemal całkowicie zaniknęła, kultywowali ją nieliczni i tylko zakony Eiyll’ana wciąż znały w pełni jej arkana. Zastąpił ją internet, telewizja, kina 3D.
Świat rozwinął się do poziomu, który znamy z końca XX wieku. Krasnoludzkie kompanie przemysłowe sprzedawały akcje na giełdach, ludzie spędzali po kilkanaście godzin w ciasnych biurach by później gnuśnieć przed telewizorami oglądając bloki reklamowe. Elfi hakerzy przemierzali sieć wykradając dane i pieniądze z internetowych kont bankowych.
Wtedy przyszła wojna jakiej świat jeszcze nie znał. Doprowadziła ona do zniszczenia ziemi, potężnych kataklizmów, wyginięcia większości żywych istot na powierzchni globu. Niebo na kilka lat przesłoniły chmury dymu i popiołów. Nastała długa zima. Gdy przez chmury przebiły się promienie słońca ze świata zostały już tylko zgliszcza. Zgliszcza, na których przyszło Wam walczyć o przetrwanie.
Zmagacie się więc z przeciwnościami losu chcąc wywalczyć sobie chociaż jeszcze jeden dzień egzystencji w tym zapomnianym przez bogów miejscu. Musicie stawiać czoło głodowi, chorobom, szaleństwu, pojawiającym się po Wybuchu anomaliom oraz wrogom, tym w ludzkiej skórze jak i znacznie bardziej potwornym i przerażającym. Czy dacie radę?

„BUU – AAAAA – Czyli sesje grozy”

Jakub Możdżonek Możdżon

Czytaj opis

Chcesz dowiedzieć się jak przestraszyć graczy?Jak zrobić tak aby gracze posikali się w portaski? Jak straszyć żeby wystraszyć

“Kosmologia serii The Elder Scrolls”

Mateusz „Jezus” Tomczyk

Czytaj opis

Graliście w Skyrima, Obliviona, a może jeszcze w starego, dobrego Morrowinda? Chcielibyście się dowiedzieć o co toczyły się w nich zmagania? Jakie siły zmagały się ze sobą i o co walczyli bohaterowie tych gier? Zapraszam na prelekcję o tym, jak wygląda kosmologia przedstawionego tam świata – bogowie, system magii, struktura wszechświata. Pozwólcie, że wprowadzę Was w ten niesamowity i ogromny świat fantasy!

„Cortex Prime – wprowadzenie do systemu”

Marcin Felczerek Dacar

Czytaj opis

Prezentacja systemu Cortex Prime, najnowszej edycji mechaniki znanej z gier takich jak „Leverage”, „Firefly”, „Smallville” czy „Supernatural” oraz nadchodzącego kickstartera tego systemu.

„Prezentacja systemu Earthdawn – Przebudzenie Ziemi”

Hubert Jankowski Jankoś

Czytaj opis

Chciałbym przedstawić Wam najbardziej magiczny i ciekawy świat jaki dane mi było poznać grając w RPG. Świat adeptów, dysponujących potężną magią i wielkimi umiejętnościami. Krainą, która budzi się do życia po strasznym kataklizmie zwanym Pogromem, a Wy chronicie jej mieszkańców przed straszliwymi Horrorami czy szpiegami zdradzieckiego Imperium Therańskiego.

„Alicja w krainie RPG – Sny na sesjach”

Michał Smycz Najmniejszy

Czytaj opis

Jak to jest, że nasze sny są bezsensowne i absurdalne, a na filmach i w książkach są ważne, mają znaczenie i symbolikę? Jak na sesji wprowadzić sen, aby nie był oderwany od całości i nudny, a zarazem zachował wiarygodność? Jak następnie przedstawić już sam sen? Na te i inne pytania odnośnie snów na sesjach RPG postaramy się znaleźć wspólnie odpowiedzieć podczas tej prelekcji.

„Prezentacja Void Dancers”

Michał Selke

Czytaj opis

Void Dancers to gra fabularna z gatunku science fiction thriller. Przedstawia ona codzienne zmagania z dystopijną, biopunkową rzeczywistością XXIV w. Na prelekcji omówimy zarówno świat, jak i mechanikę gry.

„Jak uśmiercić postać gracza na morzu”

Oskar Gińko Pan Kabestan

Czytaj opis

Przedstawienie różnych realistycznych sposobów uśmiercania i uprzykrzania życia postaciom graczy, którzy znaleźli się na morzu lub w jego bliskiej odległości. Rozwianie powszechnie panujących mitów, kilka niekonwencjonalnych i złośliwych sposobów na skończenie żywota postaci oraz garść informacji przydatnych do prowadzenia RPG w klimatach morskich.

„Rasy fantasy a realistyczne sposoby walki”

Adrian „Zło” Niks

Czytaj opis

Czyli o tym jaka broń byłaby najskuteczniejsza dla konkretnej rasy fantasy. Będziemy bazować na anatomii danych rasy jak i o wiedzy jak walczy się daną bronią.

„Wynaturzenia w D&D”

Adrian „Zło” Niks

Czytaj opis

Ta prelekcja jest poświęcona wynaturzeniom, kategorii stworzeń łamiących prawa naturalnego porządku naszego świata samą egzystencją. Będzie o ich odrażających formach, ohydnych zdolnościach oraz plugawych strukturach które nazywają społeczeństwem.

„Warsztaty – May the force be with You”

Bartłomiej „Zahlu” Zalewski
Dawid „Free” Gąsiorowski

Czytaj opis

Jak czerpać pełnię radości pozostając bohaterem drugiego planu, czyli ogry są jak tort. Wszyscy lubią tort. Zostań sekretnym składnikiem każdej sesji.

„Mój najlepszy Przyjaciel w świetle reflektorów”

Bartłomiej „Zahlu” Zalewski
Dawid „Free” Gąsiorowski

Czytaj opis

Prawdziwa twarz Papierowych Gier Fabularnych to Aktywny Gracz będący radością Mistrza Gry. Jeśli jeszcze nigdy nie kupiłeś piwa swojemu Strażnikowi Tajemnic, przyjdź do Nas, powiemy Ci dlaczego powinieneś. Aktywna prelekcja dedykowana dla Graczy, NIE MG.